#AgileBites č.24 - Znalosti verzus činy

Znalosti verzus činy

Všetci máme rôzne a často rozsiahle znalosti a vedomosti ako problémy riešiť a predsa veci neriešime. Problém nie je v znalostiach, ale v skutkoch, činnostiach.

Napriek tomu, že veci racionálne chápeme a máme v hlave niekedy až arzenál nástrojov, ako problém vyriešiť, nekonáme, nezmeníme zvyky. Ostávame na tom teplučkom miestečku, kde je nám dobre.

Tak je to nielen z individuálneho hľadiska, ale aj kolektívne v organizáciách.

Niekedy tým dôvodom medzery medzi vedomosťami a konaním je strach, niekedy pohodlnosť. Pohodlnosť je tiež strach, strach, že niečo stratím, že zlyhám, že sa moje postavenie zmení.

Ako to prekonať?

Upriamením pozornosti, vyjasnením zámeru a... prototypovaním.

Prototyp je spôsob ako sa učiť novým veciam cez skutky, aktivitu, činnosť. 

Angličtina má pre to aj pekný výraz „learning by doing“.

Prototyp pomôže rozvinúť nápad cez činnosť. Prototyp umožňuje preskúmať budúcnosť a pritom sa učiť cez spätnú väzbu a reflexiu. Prototyp je väčšinou len nejaká reprezentácia budúceho riešenia, produktu, dá sa rýchlo vytvoriť za málo peňazí a bez veľkej námahy.

Jedným takýmto prístupom pracujúci s prototypom je aj Design Sprint. O tom, čo je Design Sprint  a v akých situáciách je užitočný si môžete prečítať tu: Design Sprint.

Ak to nevyjde, tak sme o niečo múdrejší. Ale hlavne sme prešli od vedomostí k činnosti.

Želám veľa energie do premieňania vašich nápadov na činy.